Vrijdag 12 mei 20:15 uur - Nieuwe Kerk
Grensoverschrijdend






















Joseph Haydn -
Uit het pianotrio in G-groot: Finale - Rondo all' Ungherese
Philippe Hersant - 11 Caprices pour deux violons (gebaseerd op teksten van Kafka en geschreven voor Philippe Graffin)
Maurice Ravel - Pianotrio in a-klein
Wolfgang Amadeus Mozart - Uit de pianosonate KV 331 in A-groot: Rondo alla  Turca
Bela Bartók - Selectie uit 44 Duo's voor twee violen 
György Ligeti - Strijkkwartet nr. 1 Métamorphoses Nocturnes (1953/54) 
Johannes Brahms - Uit het pianokwartet opus 25 in g-klein: Rondo alla zingarese 

Artistiek leider Eva Stegeman stelde een programma samen met kamermuziek van componisten die met een open blik in het leven stonden. Speciaal voor deze gelegenheid nodigde ze vier topmusici uit van over de grens, waaronder twee nieuwe gezichten voor het festival. Hannah Strijbos studeerde in 2011 cum laude af aan het Conservatorium van Amsterdam. Ook studeerde ze in Parijs aan het Conservatoire National SupÈrieur de Musique. Momenteel woont ze in Londen. Recent won ze de auditie voor solo-altist bij het Residentie Orkest. Violist Philippe Graffin behoort tot de absolute wereldtop en is een graag geziene gast op kamermuziekfestivals. Op zijn 18e-eeuwse instrument speelt hij net zo makkelijk oude muziek als hedendaagse componisten. Sinds hij werd ontdekt door Yehudi Menuhin speelt hij door heel Europa met gerenommeerde ensembles en orkesten. Hij heeft meerdere baanbrekende opnames op zijn naam staan. Meer over Philippe Graffin.

De componisten hebben één ding gemeen: ze vonden inspiratie in volksmuziek, ook in exotische elementen van over de grens. Zo liet Haydn in zijn pianotrio zigeunermuziek klinken dat daardoor later de bijnaam Gypsy kreeg. En Bartók reisde heel Hongarije, de Donaulanden én Turkije af op zoek naar de echte volksmuziek. 

Hoewel Ravel uit Baskenland kwam, vinden we pas in het pianotrio van de bijna 40-jarige componist een eerste kennismaking met zijn roots. Baskische ritmes worden (in het scherzo) gecombineerd met een vorm die gebaseerd is op Maleise dichtkunst: de Pantoen. Ligeti kijkt op zijn beurt naar landgenoot BartÛk en schreef in 1956 - net voordat hij Hongarije ontvluchtte - zijn meesterlijke strijkkwartet Métamorphoses Nocturnes. De eerste uitvoering (1958) vond plaats in Wenen door het eveneens uitgeweken Ramor Kwartet. 

Philippe Graffin > viool | Eva Stegeman > viool | Hannah Strijbos > altviool | Ursula Smith > cello | Florent Boffard >piano | Elsbet Remijn > verteller

Normaal €30,- | Ooievaarspas en jongeren t/m 27 jaar €12,-